פרוייקט  "פסיפס"
   "פסיפס"   - תכנית לפיתוח כישורי הידברות וסבלנות הדדית לבני נוער עולים וותיקים בקבוצה רב-תרבותית פסיפס מחקרים רבים מצביעים על כך, שאחת מהסיבות המרכזיות לנשירה של בני נוער עולים ממסגרות בית ספריות היא העדר תחושת שייכות למסגרת.
העדר תחושת שייכות מקשה על מיצוי פוטנציאל האישי וגורמת לנערים עולים לפתח דפוסי התנהגות אנטי חברתיים שונים.
.תכנית "פסיפס" אמורה לבנות גשר תרבותי בין מגזרי אוכלוסייה שונים תוך שימת דגש על סובלנות וקבלה הדדית
התכנית מתמקדת בפיתוח מוקד שליטה פנימי ובתהליך גיבוש זהות עצמית תוך קבלה של זהותו של האחר.   אנחנו מאמינים, שאם ברצוננו להשיג שינוי אמיתי לטווח ארוך, עלינו לשלב עבודה חברתית-חינוכית בקרב תלמידים עם עבודת הסברה בקרב הורים ועם עבודת הדרכה בקרב מורי בית הספר.
אנו רואים את התלמידים בתור קודקוד המשולש, שבבסיסו נמצאים הורים ומורים. לאור אמונה זאת פיתחנו תוכנית, שנותנת מענה לשלוש אוכלוסיות אלה בו זמנית. ניתן לציין, שהתכנית היא מודולארית וחלקיה ניתנים להפעלה גם בנפרד, ואולם בשנת 2009 התכנית שולבה בספר פרויקטים בתכנית לאומית, המכונה "תכנית שמיד".התכנית מלווה בחוברת הפעלה, שמתארת היטב את כל ההפעלות. אנחנו מאמינים שבהפעלה משותפת הם ישיגו אפקט מקסימאלי.



מטרות התכנית

לאפשר דיאלוג בין שווים בכתה רב תרבותית
לפתח אצל בני נוער אמפטיה ורגישות לזולת
ליצור אווירה של סובלנות וקבלה הדדית בכתה
למנוע אלימות בין חברי הכיתה/הקבוצה

מבנה הפרויקט

התכנית כוללת 12-15  מפגשים, אורכו של כל מפגש כשעה וחצי.

תכנית מורחבת כוללת גם 6 מפגשים להורים ו3 הרצאות עבור צוות בית ספרי.





 ייהודיות התכנית

  התכנית עוסקת בפיתוח מוקד שליטה פנימי. חוט השדרה המקשר בין כל המפגשים ובין כל חלקי התכנית הוא פיתוח מודעות וחידוד נושא הבחירה .
בראיה זאת התכנית עוסקת בפיתוח כישורי הידברות וקבלה הדדית. כמו שציינו, מלבד פעילות מול נערים, תכנית מרחבת מציעה גם סדנא להורי התלמידים והרצאות למורים בנושא הנ"ל.
נקודות חוזק של התכנית

פותחה ע"י צוות רב מקצועי ורב תרבותי, בעל ניסיון רב בעבודה קבוצתית עם נוער
  תכנית מובנית.
  תכנית מותאמת לאוכלוסייה מבחינת גיל, יכולות אינטלקטואליות ויכולות ורבליות.
  גישות עבודה חלופיות – כאשר הבחירה נעשית בהתאם להעדפת הלקוח
מספר פידבקים על התכנית:

  מ'ה, נערה בת 16, מתיכון נעמ"ת בלוד, מתארת את תרומתה של התכנית עבורה : "עכשיו אני יודעת, שלכל אדם יש בחירה בכל דבר כמעט....תמיד יש לי בחירה, כל יום וכל דקה..."

פידבקים של אנשי מקצוע :

מדברי של גב' ירדנה כהן, מנהלת תיכון מקסים לוי בלוד, יוני 2009: "תרומתה של התכנית להעצמת התלמידים בכיתות ולהעשרת המחנכות הייתה רבה ומשמעותית".

מתוך דו"ח הערכת הפרויקט, 2008  "באמצעות התוכנית נוצר דיאלוג בין שווים, פותחה אמפטיה ורגישות לזולת ונוצרה אווירה של סובלנות וקבלה הדדית. חשוב לציין כי התוכניות בכל בי"ס הותאמה לצרכים של התלמידים".

"גשר חינוכי"‬- עמותה ארצית להעצמת הילד, המשפחה והקהילה ;רח' ארבע עונות 7 לוד | טל' 054-7703297 | פקס: 153-8-9201157  gesher.rachel@gmail.com